Дефіцит тяги при старті з малинки

Техника пилотирования и тактика полетов

Модератор: Raven

Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение YP » Чт июн 30, 2016 1:05 am

Tyt на форумі дк „Альтаір” хотів розглянути нещодавню льотну пригоду при старті на малинці. Я, як безпосереднії учасник, вважаю, що цей негативний досвід може бути корисним ширшому колу пілотів. З іншого боку, я також від ширшого кола пілотів хотів би отримати оцінку ситуації і рекомендації. Тому скортстуюсь цим форумом.

Отже, що сталося.
Старт – західний торець а/д ВК. Вітер – східний, часом пд-сх, 1-2 м/с. Дельтаплан – Stealth-14. У пілота, тобто у мене, 440 годин нальоту і понад 1200 стартів, але це лише п’ята спроба буксирування з малинки. Перший раз це було 2 роки тому, самовідчеплення на 50 метрах. Ще 3 більш-менш успішних спроби були десь з місяць тому. Таких буксировок, якими б я був задоволений, ще не було. Після 1,5-річної перерви через травму – відновлююсь без фанатизму, маю з десяток польотів у цьому році в Ходосіївці і на малинці, в сумі близько 30 хвилин.
Заявка тяги 65-70 кг при масі пілота в тапках 75 кг. Тримали візок до озвученої тяги в 50 кг, навздогін почув 55.
Візок несподівано для мене поїхав вліво. Досвіду керувати напрямком руху візка в процесі буксировки ще нема. Попереду по напрямку руху візка густа трава і нерівна, з ямами земля. Ще далі по напрямку руху – група дерев і кущі – туди точно не треба. Часу на обдумування рішення немає, пара секунд, рішення приходить експромтом. Перед тим, як візок повинен був заїхати в ту траву, відпускаю вірьовку, сподіваючись злетіти. Якась швидкість є, але розумію, що малувато, вірьовка перед злетом на пальці не тиснула, як треба. Можливо десь були сподівання, що відпустивши візок я зменшу опір, вірьовка відіграє своє і витягне. В усякому разі у мене подібна ситуація була попереднього разу на польотах з малинки, я злетів в ситуації, коли візок відрикошетив від одного краю жолоба, по якому йшла дорога, докотився до другого, в цей момент я злетів, пролетів з недостатньою тягою на висоті метр-півтора кілька десятків метрів, потім випускаючий, очевидно, дав команду додати тяги і далі пішов набір. Того разу, як виявилось, вірьовка зачепилась за дерево на півдорозі. В принципі, там, де я відпустив вірьовку цього разу, інші пілоти відривалися і починали набирати. Розумію, що це не показник. Я ж, після сходу з візка, просів. Візок доганяв, мої ноги опинилися над передньою трубою візка, перший контакт апарата з землею – спідбар, потім – лижа з приладами, яка виступала наперед за передні троса на 15 см, далі – носовий вузол. Момент, коли я виплюнув прищепку, в пам’яті не зафіксувався. Але апарат по землі не тягнуло, значить вчасно.
Пілот не постраждав, хоча шанси опинитися в лікарні були. У апарата зламана ліва стійка в місці кріплення лижі (замінив); погнутий спідбар (плоский алюмінієвий WW, треба міняти); вм’ятина з тріщиною на передній бічній трубі, там, де закінчується підсилення в районі носового вузла (міняти); деформована (витягнута) манетка лівого бічного тросу (треба міняти трос). Більше пошкоджень наче немає. Обшивку знімав, дивився, але через спеку не так прискіпливо, як треба. Детальніше огляну пізніше.

Тепер спробую проаналізувати фактори, що вплинули на результат.
1. Амуніція.
Претензій до амуніції немає, за винятком кріплення лижі. Кріплення зробив не так давно, там 2 шарніри, ідея якраз була в тому, щоб зробити виніс приладів наперед, не користуючись підв’язками, і щоб в разі падіння апарата при посадці на носовий вузол, в місцях шарнірів лижа прокручувалась і не била по стійці. Не вийшло.
2. Пілот
Досвід стартів з малинки у мене мізерний. Інструктаж отримав десь місяць тому по дорозі на старт. Можливо не все було враховано під час інструктажу, або я не все запам’ятав. В усякому разі, у мене в підсвідомості не було готового рецепту дії для такого розвитку ситуації. Часу на роздуми теж не було. В такі моменти спрацьовує попередній досвід, не завжди це буває правильно. Постфактум, я дійшов висновку, що в цій ситуації краще було б виплюнути прищепку, утримуючи вірьовку візка руками. Але, Антон Л. мені сьогодні підказав, що випльовувати прищепку, перебуваючи на візку, треба з одночасною видачею ручки, інакше можна заритися носом. Цього я теж не знав. Можливо, хтось підкаже інші варіанти дії. Думаю, що варто було б зібрати досвід дій пілотів в нештатних ситуаціях, а в ідеалі – написати інструкцію. А може в когось вона є написана?
3. Випускаючий
Питань до дій випускаючого немає.
4. Водій
Водій того дня був дебютантом. Зі слів Антона Л. він його проінструктував і був присутнім при 2 буксировках, все пройшло нормально. Але питання є. Чи має той водій якесь відношення до авіації взагалі і до дельтапленеризму зокрема? Чи розуміє той водій, як утворюється підйомна сила, що таке мінімальна швидкість і що таке зрив потоку? Чи достатньо інструктажа і пари контрольних виїздів для буксирування чайника (тобто пілотів з таким досвідом стартів з малинки, як у мене)? Здається уже всі розуміють, що при старті з гори в сильний вітер не слід довіряти підстраховку бічного троса випадковим людям. Думаю, тут теж не повинно бути випадкових людей. В даному випадку я навіть не знав, що водій не досвідчений. Хоча інші буксировки за його участю пройшли добре. Ну, іноді випускаючий підказував, що треба додати тяги.
5. Тяга
Є суб’єктивні свідчення тих, хто спостерігав за моїм стартом, що тяги було недостатньо. Тобто, тяга насправді була меншою за озвучену. Я не акцентував свою увагу на зусиллях перед початком руху візка. Можливо, вони були меншими. Але точно пригадати не можу. Та й досвіду такого ще мало. Пізніше до мене підходив водій і я питав його про тягу. Прямої відповіді він не дав, але сказав, що тяга стрибала.
6. Точка старту
Про цю точку старту було запитання (tyt) на форумі в темі про ЧУ-15. Тоді я висловився, що у нас досвідчені малинщики і, якби точка старту викликала дискомфорт, то ніщо не заважало б перенести її метрів на 50-100 наперед. Зараз це зіграло зі мною злий жарт. Насправді, абсолютна більшість стартів з цієї точки проходила без проблем. Одна проблема була в суботу зі мною, і аналогічна – наступного дня. Можливо, справді слід винести точку старту наперед?
7.Погода
Було спекотно. Інших претензій до погоди немає.

Підсумовуючи, дійшов висновку, що це той випадок, коли не було якогось одного переважаючого фактору, який призвів до ЛП. Було кілька факторів, комбінація яких і дала такий результат. Щоправда є ще дві версії, які я не можу підтвердити. Міг помилитися водій. Але тоді мав би спрацювати запас енергії вірьовки. Чи я помиляюсь?
Більше схиляюсь до другої версії. Після попереднього пілота вірьовка впавши, могла зачепитися за дерево, кущі або за коріння. Водій витягує вірьовку без розвороту на 180 градусів, тобто з перечепленням за кінець вірьовки, який ближче до стартуючого. При цьому чи слідкував він за показником тяги – невідомо. А вірьовка могла залишатися зачепленою за якусь фігню. Коли водій почав мене буксирувати, та фігня замортизувала і забрала частину тяги. Здається, у нас немає сталої практики перевіряти як лягла вірьовка і чи не зачепилась вона за щось. На цю версію працює і те, що під час розбігу візок потягнуло вліво (поле справа було щойно скошене), і те, що водій підтвердив стрибки тяги. Тут хотілось би почути наступного після мене пілота про те, як пройшла його буксировка, бо я зайнявся своїм апаратом і не відстежив.
Буду вдячний за аналіз ситуації, конструктивні коментарі і рекомендації.
Аватара пользователя
YP
МСМК ;-)))
 
Сообщения: 1276
Зарегистрирован: Вт июл 05, 2005 10:55 am
Откуда: Київ

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Антон » Чт июн 30, 2016 9:04 am

YP писал(а): Водій витягує вірьовку без розвороту на 180 градусів, тобто з перечепленням за кінець вірьовки, який ближче до стартуючого.


Ты ошибаешься - веревка разворачивается на 180 градусов, и следующий старт происходит с другого конца веревки.
Антон
1 разряд ;-)
 
Сообщения: 154
Зарегистрирован: Ср окт 29, 2008 7:06 pm
Откуда: Киев

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение YP » Чт июн 30, 2016 9:27 am

ОК, дякую за уточнення. Чи знімає це версію про те, що вірьовка могла зачепитися за якусь фігню?
Аватара пользователя
YP
МСМК ;-)))
 
Сообщения: 1276
Зарегистрирован: Вт июл 05, 2005 10:55 am
Откуда: Київ

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Антон » Чт июн 30, 2016 9:54 am

YP писал(а):Зі слів Антона Л. він його проінструктував і був присутнім при 2 буксировках, все пройшло нормально.


Первая затяжка была ужасная, потом было гораздо лучше. И я таки 3 буксировки с ним отъездил (когда он тянет).... если я говорил тебе про 2, значит недосчитал.
3-я затяжка у него было без замечаний. Про ньюансы тяги на старте я ему говорил. Зацепиться веревка теоретически конечно могла.

На счет ухода тележки с курса. Если есть тяга, ты висишь посередине. то тележка обязательно сама будет стремиться вернуться к направлению тяги. Не обязательно рулить если не умеешь. Среди всех малинщиков насколько я знаю рулит один Женя Скиданов. Я в случае если тележку уводит с дороги затяжки просто жду. Другое дело если тяги по какой-то причине нету или мало, тележка едет и едет в сторону, скорость не растет, то надо отцепляться, тележку в таком случае может вести в сторону далеко. Я к таким выводам пришел и стараюсь так поступать.
Сильнее всего тележку уводит когда тяги мало и на малой скорости.
Старт перенести вперед.... можно конечно метров на 50-100, хотя я по прежнему считаю что деревья это больше психологический фактор. Интересно мнение остальных пилотов. Я кстати по сравнению с остальными стартующими на этом старте тележку ставлю чуть дальше частично по этой причине.

По поводу "вірьовка перед злетом на пальці не тиснула". Я для себя принял простую установку - если я поднимаю передние колеса тележки, значит можно отпускать, если нет - надо держаться за тележку дальше, и стараюсь ее придерживаться.

На счет водителя - давно уже все или как минимум многие летающие на малинке говорили о том что надо иметь не летающего водителя. Возражений не было, проблема была только в наличии такого водителя. Знать о подъемной силе ему не обязательно, но он должен иметь хорошие навыки вождения на механике и быть ответственным. Надо отметить что первые выезды/затяжки на нашей малинке мы тоже на затяжках чудили по неопытности. Возможно надо было мне попросить Диму поездить с Лешей еще какое-то время, проконтролировать его, но у меня мысли были заняты полетом, работа водителя мне виделась не сложной и я не подумал об этом.
В любом случае это не главная причина. Даже при самом лучшем водителе тележка может заехать в траву, веревка может зацепиться, порваться и прочее. Пилот должен стараться быть готовым к различному варианту развития событий и иметь план при разных вариантах развития ситуации.
Последний раз редактировалось Антон Чт июн 30, 2016 10:05 am, всего редактировалось 1 раз.
Антон
1 разряд ;-)
 
Сообщения: 154
Зарегистрирован: Ср окт 29, 2008 7:06 pm
Откуда: Киев

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Антон » Чт июн 30, 2016 9:55 am

YP писал(а):ОК, дякую за уточнення. Чи знімає це версію про те, що вірьовка могла зачепитися за якусь фігню?


Я считаю что не снимает. Это редкий случай, но вполне реальный.
Антон
1 разряд ;-)
 
Сообщения: 154
Зарегистрирован: Ср окт 29, 2008 7:06 pm
Откуда: Киев

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Антон » Чт июн 30, 2016 10:03 am

YP писал(а): Думаю, що варто було б зібрати досвід дій пілотів в нештатних ситуаціях, а в ідеалі – написати інструкцію. А може в когось вона є написана?.


Я недавно анализировал с точки зрения безопасности ситуации, проишествия, личный опыт. Написал для себя ряд "установок" ну или "пунктов". Я их дооформлю и выложу на обсуждение и дополнение чуть позже.
Антон
1 разряд ;-)
 
Сообщения: 154
Зарегистрирован: Ср окт 29, 2008 7:06 pm
Откуда: Киев

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Виктор Мороз » Чт июн 30, 2016 10:57 am

Антон писал(а):Среди всех малинщиков насколько я знаю рулит один Женя Скиданов.

Было бы интересно послушать от методике руления.
Аватара пользователя
Виктор Мороз
МСМК ;-)))
 
Сообщения: 5631
Зарегистрирован: Пт фев 20, 2004 1:22 pm
Откуда: Киев, Украина

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Антон » Чт июн 30, 2016 12:19 pm

Виктор Мороз писал(а):
Антон писал(а):Среди всех малинщиков насколько я знаю рулит один Женя Скиданов.

Было бы интересно послушать от методике руления.


При смещении тела меняется точка приложения тяги относительно тележки и она поворачивает. Только результат и действия противоположны тому как аппарат рулится в воздухе - для поворота тележки вправо надо отклоняться влево. Я не решаюсь усложнять для себя методику старта, поэтому не делаю этого.
Антон
1 разряд ;-)
 
Сообщения: 154
Зарегистрирован: Ср окт 29, 2008 7:06 pm
Откуда: Киев

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Юля » Чт июн 30, 2016 1:50 pm

Антон писал(а):
Виктор Мороз писал(а):
Антон писал(а):Среди всех малинщиков насколько я знаю рулит один Женя Скиданов.

Было бы интересно послушать от методике руления.


При смещении тела меняется точка приложения тяги относительно тележки и она поворачивает. Только результат и действия противоположны тому как аппарат рулится в воздухе - для поворота тележки вправо надо отклоняться влево. Я не решаюсь усложнять для себя методику старта, поэтому не делаю этого.

Цікаво. На малінці я не керувала - не виникало необхідності, а на а/б просто починаю штовхати візочок, наприклад, лівою рукою (ослаблюючи праву), якщо хочу повернути правіше. Як мені здається, тіло при цьому не зміщується. Зміщуватися в сторону всім тілом під час розбігу - чи не небезпечно це? Можна зробити собі крєнчик на відриві...
Аватара пользователя
Юля
МСМК ;-)))
 
Сообщения: 2321
Зарегистрирован: Ср фев 25, 2004 12:14 pm
Откуда: Киев

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Виктор Мороз » Чт июн 30, 2016 5:56 pm

Юля писал(а):Зміщуватися в сторону всім тілом під час розбігу - чи не небезпечно це? Можна зробити собі крєнчик на відриві...

O! :co_ol:
Додам, що такі "крєнчіки" я бачив. Не дуже гарно виглядало.

З.Ы. Из личного опыта выкатки тележки на старт...
Я предпочитаю не пинать колёса, чтобы их "выровнять", а прокатить руками тележку в сторону буксировщика. Тяну за переднюю трубу (с пилотом и дельтапланом на борту). Обычно достаточно прокатить на 0,5-1 метра, чтобы колёса стали "как надо".
Кстати, на а/б вместо меня чаще это процедуру выполняет МДП, когда натягивает фал.
Аватара пользователя
Виктор Мороз
МСМК ;-)))
 
Сообщения: 5631
Зарегистрирован: Пт фев 20, 2004 1:22 pm
Откуда: Киев, Украина

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Raven » Пт июл 01, 2016 4:37 pm

Как вариант частичного решения проблемы: деревья на этом участке можно спилить-срубить. С головой сельрады этот акт вандализма давно согласован. Единственная просьба - срубленные деревья кучковать в северном направлении в одно место, чтобы после просушки сжечь.
Налет на ДП и МДП - более 1300 ч.
Аватара пользователя
Raven
МСМК ;-)))
 
Сообщения: 5775
Зарегистрирован: Сб фев 14, 2004 9:45 pm
Откуда: Kiev

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Антон » Пт июл 01, 2016 6:22 pm

Я осматривал эти деревья с пилой в руках в этом году думая как от них избавиться. Одно из них из себя представляет группку здоровых кустов-деревьев диаметром что вокруг можно хороводы водить и высотой метра 4 наверное. Просто спилить их не вариант - останутся пеньки такие что если напороться, то с легкостью прошьет насквозь. Лучше уж пусть кусты будут как сейчас. Идеально их выкорчевать, но это для бригады из пяти человек план наверное на пол дня - обкопать, обрубить корни, повыдергивать.... В общем учитывая что круча у нас это один из стартов для себя я решил что смысла пока в этом нету. В крайнем случае можно старт немного подвинуть вперед.
Антон
1 разряд ;-)
 
Сообщения: 154
Зарегистрирован: Ср окт 29, 2008 7:06 pm
Откуда: Киев

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение ANT » Пн июл 04, 2016 11:19 am

К сожалению, с запозданием прочитал этот раздел.
Причиной просадки дельтаплана после старта с тележки в данном случае является передерживание тележки до слишком большого усилия, при недостаточном темпе разгона автомобиля.
Верёвка малинки запасает значительную энергию. Свежая верёвка запасает 1 кг усилия на 2 метра растяжения. Поэтому, если автомобиль двигаясь очень медленно растянет верёвку до усилия 40 – 50 кг (при этом он проедет 80-100 метров), а потом остановится, то энергии запасённой в растянутой верёвке окажется вполне достаточно для взлёта аппарата, а вот потом, тяга естественным образом пропадёт, с вполне понятными последствиями.
Если рассмотреть ситуацию, в которой аппарат движется вперёд, а машина остановилась, то при перемещении аппарата вперёд на 20 метров тяга упадёт на 10 кг. Если предварительный натяг был до 50 кг, то произойдёт взлёт с остаточным усилием 40 кг. Эта остаточная тяга приводит к набору высоты с очень небольшой скороподъёмностью, примерно 1 – 2 м/c в первые секунды после схода с тележки. Но ещё через 20 метров полёта (1,5 – 2 секунды) тяга упадёт до 30 кг, и уже станет недостаточной для набора, а ещё через 1-2 секунды и для горизонтального полёта. При этом хорошо если набранная высота окажется достаточной для подразгона аппарата и качественной посадки.

Поэтому, есть два варианта в принципе приводящих к положительному результату.
1. Не спешный разгон машины, и удержание тележки на старте, до усилия не более 30 кг.
2. Разгон машины в существенно большем темпе, с удержанием тележки до 40 – 50 кг.

В первом случае возрастает дистанция разгона, во втором случае возможно превышение разумных значений тяги и взлёт свечкой, после чего, в следствии больших тяговых усилий, возможна самоотцепка замка или обрыв верёвки с последующим разгоном аппарата на пикировании. Первый вариант при наличии места для разгона гораздо более безопасен. Все процессы развиваются во вменяемом, темпе и их получается контролировать. Водитель успевает подкорректировать тягу, а выпускающий успевает что-то подсказать. Второй вариант вынужденно применяется при недостатке места для разгона тележки, но хорош только при стабильном ветре. При переменной встречной составляющей ветра, и компенсации недостатка места для разгона тележки энергичным разгоном автомобиля, становятся возможными перетяги и как следствие самоотцепки и обрывы.

Как итог. Не стоит слишком передерживать тележку на старте. Если есть место для разгона, то проще дать тележке пробежать лишний десяток метров, чем иметь проблемы с провалом тяги или её забросом.
В этом мире нет ничего невозможного, но есть вещи очень хлопотные.
Аватара пользователя
ANT
МСМК ;-)))
 
Сообщения: 1643
Зарегистрирован: Вс фев 22, 2004 10:06 pm
Откуда: Харьков, дельтаклуб ХАИ

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Антон » Пн июл 04, 2016 2:58 pm

ANT писал(а):К сожалению, с запозданием прочитал этот раздел.
Причиной просадки дельтаплана после старта с тележки в данном случае является передерживание тележки до слишком большого усилия, ............... Если предварительный натяг был до 50 кг, то произойдёт взлёт с остаточным усилием 40 кг. Эта остаточная тяга приводит к набору высоты с очень небольшой скороподъёмностью, примерно 1 – 2 м/c в первые секунды после схода с тележки. Но ещё через 20 метров полёта (1,5 – 2 секунды) тяга упадёт до 30 кг, и уже станет недостаточной для набора, а ещё через 1-2 секунды и для горизонтального полёта. При этом хорошо если набранная высота окажется достаточной для подразгона аппарата и качественной посадки..............................


Леша, мы начинали с тяговых усилий которые советуешь ты, и опытным путем постепенно увеличили начальное тяговое усилие. Механизм падения тяги, которое ты описываешь, при правильном старте отсутствует. Еще раз - никакого падения тяги, полочек, просадок, как ты описываешь, нету и близко. Единственное отличие - короче дистанция разбега. Учти еще что мы тягаемся ТОЛЬКО с тележки, и на сегодняшний день сделано примерно под 1000 стартов. В том что я написал я уверен 100%. Даже если я предположим скажу ребятам уменьшить тягловое усилие, то они либо посмеются над этим, либо сочтут что у меня заскок, но уменьшать стартовый натяг (за исключением идеальных условий) не будут. Мы перепробовали самые разный стартовый натяг - от 0-ля до 60 кг. Тот вариант который мы сегодня используем результат опыта почти 1000 затяжек за последние чуть более 2 года.
По словам наблюдающих у Юры скорость тележки была далекая от взлетной на протяжении всего разбега. Никакая енергия веревки тут не при чем.
Жалко что я один из наших малинщиков имею доступ к этому разделу. Хоть Жене Скиданову дали-бы. Я не один решаю все вопросы по нашей малинке, и некоторые другие наши малинщики имеют не меньше опыта чем у меня.
Антон
1 разряд ;-)
 
Сообщения: 154
Зарегистрирован: Ср окт 29, 2008 7:06 pm
Откуда: Киев

Re: Дефіцит тяги при старті з малинки

Сообщение Антон » Пн июл 04, 2016 3:01 pm

ANT писал(а):а потом остановится[/b], ..... а машина остановилась[/b], ......


Нет Леша. Машина не останавливается. Такого никогда не было. И даже замедления машины я не помню.. даже в сильный ветер. Обыкновенный разгон. Тележка когда начинает двигаться тяга падает если даже поддерживать скорость, а не наращивать, зачем тормозить машину ?? Машина далее продолжает разгоняться.
Последний раз редактировалось Антон Пн июл 04, 2016 3:19 pm, всего редактировалось 1 раз.
Антон
1 разряд ;-)
 
Сообщения: 154
Зарегистрирован: Ср окт 29, 2008 7:06 pm
Откуда: Киев

След.

Вернуться в Пилотирование

Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 1